SP gaat voor extra geld zorg bij begroting

9 november 2014

SP gaat voor extra geld zorg bij begroting

Afgelopen week stond de begroting voor 2015 van de gemeente op de agenda. Ook dit keer drong de SP aan op meer geld voor ''het sociaal domein''. Fractievoorzitter Frits Garretsen;''Er komt een stortvloed aan bezuinigingen op de zorg vanuit Den Haag naar Haarlem. Feitelijk gaat het om een regen van bezuinigingen die op ons neerdaalt. In plaats van een stevige paraplu, denkt de coalitie het af te kunnen met een parasolletje.''

Over het algemeen zijn er grote zorgen over de financiën. ,,Wij zijn verdrietig over de stand van de begroting. In een paar maanden tijd is deze weer verder verslechterd. De algemene reserve daalt verder met ruim anderhalf miljoen in 2015.  De schulden van Haarlem blijven torenhoog en zijn een van de hoogste in ons land.'' Zonder gezonde financiën kan er geen gezond beleid gevoerd worden. De SP heeft verder nog geprobeerd om meer geld te krijgen voor de thuiszorg, jeugdzorg en beschermd wonen voor mensen met een handicap. Alle voorstellen, hoe redelijk ook, werden door de coalitie afgewezen. Daarom heeft de fractie met vrijwel de hele oppositie tegen de begroting gestemd.

De SP heeft wel een aantal voorstellen aangenomen gekregen. Zo gaat het college aan de slag om de voedselbank ook mensen te laten helpen die geen officiële verblijfstatus hebben. Daarnaast is een voorstel  overgenomen om er meer werk te maken van het ombouwen van lege kantoren tot sociale betaalbare woningen.

Ook gaat de burgemeester aan de slag met gereguleerde wietteelt in Haarlem, een oud SP voorstel, wat nu eindelijk door toedoen van de jonge honden van Niet Lullen Maar Poetsen, waaronder ons fractielid Anne Bloem, is aangenomen.

Tot slot zijn we blij dat met steun van de SP de popschool waarschijnlijk kan blijven bestaan.