Inleiding

Haarlem is een fijne stad om te wonen, werken, op te groeien en te ontspannen. Toch staat ook onze stad voor uitdagingen: toegankelijk onderwijs en zorg voor iedereen. Voldoende woningen zodat iedereen kan wonen. Veiligheid in alle buurten, zeker ook als het gaat om verkeersveiligheid. Goede voorzieningen, zoals winkels, cultuur, buurtcentra enzovoorts. De zekerheid van de gemeente als bondgenoot wanneer iets in het leven niet zo loopt als gehoopt. Groene buurten met veilige speelplekken voor de kleintjes en hangplekken voor jongeren.

Wij willen dat Haarlem er is voor álle Haarlemmers, van jong tot oud, van rijk tot arm, van middenstanders tot mensen met een arbeidsbeperking. Voor Haarlemmers met welke achtergrond dan ook. Haarlem voor jou, voor elkaar, omdat we weten dat het gemeenschappelijk belang van velen groter is dan de optelsom van het eigen belang van iedereen.

Solidariteit bestaat niet alleen tussen mensen onderling maar ook tussen mens en natuur. Tussen de huidige en toekomstige generaties. Grondstoffen raken op, het klimaat verandert, daarom moet nu ook in Haarlem een begin worden gemaakt met de duurzame revolutie.

De SP is de partij voor samenleven, voor gemeenschapszin. Wij wijzen het ‘zoek het zelf maar uit beleid’ sterk af. Juist dan ontstaat er een recht van de sterkste, die de weg weet in de gemeentelijke bureaucratie. Kracht van de gemeenschap ligt in de buurten van Haarlem. Daarom moeten buurten niet alleen meer betrokken worden bij wat er in de buurt gebeurt, maar ook het recht op initiatief krijgen om met de buurt verbeteringen af te dwingen. Initiatieven van mensen in de buurt voor meer groen, een speeltuin voor hun kinderen, voor een verkeersveiliger straat hebben voorrang boven autotunnels die meer dan 600 miljoen kosten, op te brengen door de belastingbetaler. Ook moeten Haarlemmers besluiten kunnen aanvechten via bindende lokale referenda.

Omdat er in Haarlem grote woningnood is, zeker onder jonge mensen die een toekomst willen opbouwen, willen wij dat er minimaal 15.000 woningen bij komen voor 2025. Zeventig procent daarvan moet betaalbare huur of koop zijn, want dure woningen heeft Haarlem al genoeg.

Voor de jeugdzorg, de thuiszorg, groen onderhoud, vuilophaal en sportgelegenheden geldt dat de gemeenten niet alleen randvoorwaarden moet stellen en via dure procedures door private partijen moet laten uitvoeren, maar er werk van moet maken de organisatie weer in eigen hand te nemen. Dat is goedkoper, dan zijn we flexibeler om de organisatie aan te passen als dat nodig is.

Wil jij ook een gemeente die mensen helpt en initiatieven uit een buurt beloont, niet voor een gemeente, die bureaucratisch is met een oerwoud van ingewikkelde regels. Stem dan SP, voor jezelf, voor elkaar, voor Haarlem. Voor een zorgzaam, veilig en groen Haarlem.