SP stelt onzekerheid bussen regio Haarlem aan de orde

13 april 2014

SP stelt onzekerheid bussen regio Haarlem aan de orde

In de raadsvergadering van 10 april heeft de de SP bij het college aangedrongen om op te komen voor het Openbaar Vervoer in Haarlem en omgeving. De provincie besteedt het verkeer opnieuw aan voor de periode 2016-2025, en in die aanbesteding is de toekomst van lijnen 4, 8, 9, 14 en 15 erg onzeker. SP raadslid Anne Bloem: “Met dit Programma van eisen staat de weg open voor het schrappen van belangrijke buslijnen. Het kan toch niet zo zijn dat de Waarderpolder, het Novacollege, Vogelenzang en Spaarndam hun busverbinding verliezen?’’

Recentelijk is door de Provincie het ontwerp Programma van Eisen openbaar vervoer concessie Haarlem / IJmond 2016 – 2025 vrijgegeven voor zienswijzen. Hierin wordt onderscheid gemaakt tussen verbindende 'stroomlijnen' en 'ontsluitende lijnen’. Lijnen 4, 8, 9, 14 en 15 vallen in deze laatste categorie. Er worden hiervoor wel eisen gesteld aan het busbedrijf, maar er is een mogelijke ontsnapping in hoofdstuk 3.8.1 genoemd.

''Voor zover de vervoervraag dit toelaat kan de Concessiehouder ontsluitende lijnen ook als Buurt-bus exploiteren. ''

Buurtbussen zijn een mooi eufemisme voor het inwisselen van een goede dienstregeling voor een door vrijwilligers gerunde, onregelmatig rijdende boemelbus.

Dit kan betekenen dat de Waarderpolder en het Novacollege niet meer bereikbaar zijn met de bus, het Spaarne-ziekenhuis in Heemstede niet meer bereikbaar is met het openbaar vervoer, en dat Vogelenzang en Spaarndam hun enige aansluiting op het openbaar vervoer kunnen verliezen.

De SP heeft het college gevraagd met een duidelijke zienswijze te komen op het programma van de provincie, en staat klaar om actie te voeren voor het behoud van deze belangrijke buslijnen.