SP kritisch over reclamebelasting Cronje

30 november 2014

SP kritisch over reclamebelasting Cronje

De SP heeft de afgelopen dagen alle ondernemers benaderd over het invoeren van een reclamebelasting van 600 euro per jaar, in elk geval tot 1 januari 2019. Dat geld wordt dan gestopt in een ondernemersfonds voor het organiseren van activiteiten in de straat. De precario wordt afgeschaft. Gemeenteraadslid Bloem,, Ik heb met meerdere winkeliers gesproken, en zelfs voorstanders van het ondernemersfonds zijn erg bezorgd over de inspraak en informatievoorziening''

De SP heeft donderdag in de raadsvergadering voorgesteld om al in 2016 te evalueren  hoe de gang van zaken is. Dit voorstel is door de gehele raad overgenomen. Verder stelde de SP voor dat alle winkeliers die deze belasting betalen moeten kunnen meedenken en meebeslissen over de besteding van het geld (naar schatting 60.000,= per jaar). Tot onze verbazing stemden de coalitiepartijen (PvdA, D66, CDA en Groen Links) hier niet mee in. Wel zegde de wethouder toe de komende jaren er op te letten dat ook daadwerkelijk alle winkeliers kunnen meebeslissen.

De SP zal het komende jaar weer gesprekken met winkeliers houden om te vragen of zij tevreden zijn met de besteding van het geld en zo nodig daar vragen over stellen aan de wethouder. De SP hoopt dat het ondernemingsfonds een succes wordt, maar houd de boel kritisch in de gaten.