Even kennis maken met : Bastiaan van Apeldoorn. SP-kandidaat voor de Eerste Kamer.

11 maart 2015

Foto: B. Vermaat / SP Haarlem

Op zaterdagmiddag 7 maart troffen we Bastiaan van Apeldoorn in het centrum van Haarlem (Zie foto).
Bastiaan deelde, samen met nog een aantal Haarlemse SPers, flyers uit aan de mensen voor de Provinciale Statenverkiezingen.

Bas Vermaat sprak met hem :

Hallo Bastiaan. Kun je me vertellen wat je hier aan het doen bent ?

Ik probeer mensen er aan te herinneren dat er 18 maart verkiezingen zijn waarmee niet alleen de Provinciale Staten maar indirect ook de Eerste Kamer gekozen wordt en dat dit dus een uitstekende gelegenheid is om niet alleen een socialer en groener Noord-Hollands provinciebestuur te krijgen maar ook om nationaal af te rekenen met het kabinet Rutte.
Je merkt, ook bij het flyeren hier in de Grote Houtstraat dat over het rechtse afbraakbeleid van nu bij veel mensen veel onvrede bestaat.
We hopen natuurlijk dat zo veel mogelijk mensen hun onvrede vertalen op een stem op de SP, alleen dan kan de weg vrij worden gemaakt voor een echt links alternatief.

Wie ben je, en wat doe je in het dagelijks leven?

Ik ben 44 jaar en woon in Haarlem.
Vrouw, twee dochters (Isabelle en Solenne) van 5 en 12 jaar oud.
Ik werk in Amsterdam aan de Vrije Universiteit als Universitair Hoofddocent Internationale Betrekkingen. Mijn werk bestaat uit onderwijs geven maar ook onderzoek op het terrein van de Europese en van de Wereldpolitiek.

Is het op de VU net zo onrustig als op de UVA?

Nee, we hebben recentelijk geen bezettingen gehad zoals op de Universiteit van Amsterdam maar eerder was het wel al onrustig.
Docenten hebben zich jaren geleden al verenigd in de zogenaamde Verontruste VU-ers omdat ze zich steeds meer zorgen maken over hoe de kwaliteit van onderzoek en onderwijs steeds meer onder druk komt te staan en docenten ondertussen steeds minder te vertellen hebben over hun eigen werk.
En nu roeren we ons dus weer, want dankzij de acties op de UVA is de tijd nu echt rijp voor verandering.
Net als de studenten eisen wij meer inspraak, een democratisering en decentralisatie van bestuur.

Wat spreekt jou het meest aan aan de SP ?

Het is wat mij betreft de enige linkse partij in Nederland. Daar ben ik zelf overigens pas een jaar of 10 geleden achter gekomen.
Ik hoop dat steeds meer andere linkse kiezers, en daarvan zijn er genoeg in Nederland, er ook nog achter komen.
Bij andere linkse partijen kom je toch bedrogen uit.
De SP heeft als enige partij fundamentele kritiek op het kapitalistische systeem, op de onrechtvaardigheid en ongelijkheid waar dat systeem op berust, en trekt daar vervolgens ook duidelijk conclusies uit.
Als je echt wil strijden voor een samenleving waarin de solidariteit en de menselijke waardigheid voorop staan dan moet jou echt andere, radicale beleidskeuzes durven te maken.
Natuurlijk zal de SP, op het niveau van de gemeente, de provincie, of ook landelijk, altijd bepaalde compromissen moeten sluiten zodra de partij ook bestuursverantwoordelijkheid heeft – en dat willen we ook graag – maar wat de SP nooit zal doen is haar ideologische veren afschudden zoals Wim Kok als leider van de PvdA het destijds noemde.
We verloochenen onze idealen niet maar proberen daarvan zoveel mogelijk te realiseren door ons principieel te blijven keren tegen het neoliberale beleid dat de afgelopen decennia al zoveel kapot heeft gemaakt.
Alleen als je dat wezenlijk kan terug dringen is het ook de moeite waard in welke coalitie dan ook te stappen. Ten slotte is de SP ook de enige partij met nog principiële standpunten in zake oorlog en vrede, en heeft zij vaak als enige partij nooit steun verleend aan allerlei militaire interventies die alleen maar Westerse economische en machtspolitieke belangen dienden en ondertussen veel dood en verderf zaaiden, zoals nu ook weer met de bombardementen op IS gebeurt.

De SP heeft de nogal opmerkelijke verkiezingsleus “Afrekenen”. Kun je me dat uitleggen ?

De SP, en met ons denk ik veel mensen in het land, wil afrekenen met het kabinet Rutte-II en het afbraakbeleid dat de regering voert.
Toen het kabinet Rutte-I viel waren veel mensen dat rechtste beleid, de bezuinigingen op de zorg en sociale zekerheid, al lang zat.
Zo ook PVDA-leider Samsom, althans dat zei hij.
Want als we rechtse rotbeleid niet meer wilden moesten we op hem stemmen.
Wat veel linkse kiezers bij de vorige Tweede Kamer verkiezingen ook massaal gedaan hebben.
Maar ze zijn er mooi ingetuind want zoals Emile Roemer ook terecht opmerkt, na al zijn linkse verkiezingspraat van destijds voert de PVDA van Samsom nu gewoon grotendeels VVD-beleid uit.
Dit betekent dat door een domme bezuinigingspolitiek de recessie onnodig lang heeft aangehouden, dat de werkloosheid nu nog steeds veel te hoog is en dat de bestaanszekerheid van mensen – door verdere markwerking in de zorg bijvoorbeeld – op allerlei manieren wordt aangetast.
Met die politiek willen wij dus afrekenen en dat kan als je 18 maart je stem uitbrengt op Nederlands enige echt linkse partij.
Vanuit links perspectief is een stem op de PvdA opnieuw weg gegooid gebleken.
Die les hebben linkse kiezers nu hopelijk wel geleerd.
Nu is het aan ons de kiezer te overtuigen dat wij ook een echt goed links alternatief bieden.
De SP heeft zowel voor de provincie als voor het land een programma dat echt 100% sociaal is maar ook gewoon hartstikke goed uitvoerbaar, geen luchtfietserij.
Een stem op de SP op 18 maart telt dubbel.
Inwoners van Haarlem kiezen daarmee voor een spaarzaam, groen en sociaal Noord-Holland, waar het geld wordt uitgegeven aan zaken die de mensen nodig hebben, zoals openbaar vervoer en het behoud van diensten in dorpskernen en niet aan dure megalomane prestigeprojecten.
Ook met die cultuur reken je dan af.
Maar de Provinciale Staten kiezen ook de Eerste Kamer. Daar heeft het kabinet Rutte nu dus al geen meerderheid maar wordt wel gedoogd door de klein-christelijke partijen en D’66.
Maar die gedoog-meerderheid zouden ze ook wel eens kunnen verliezen.
Hoe meer mensen SP stemmen hoe groter die kans en we dit kabinet naar huis kunnen sturen

Je bent kandidaat voor de SP voor de Eerste Kamer. Wat hoop je in de Eerste Kamer te bereiken ?

Mocht de huidige coalitie plus de drie gedoogpartijen hun meerderheid in de Eerste Kamer verliezen en dat leiden tot de val van het kabinet en nieuwe verkiezingen dan ontstaat er met hopelijk een grotere SP kans op een echt links alternatief.
Dat zou natuurlijk het allermooiste resultaat zijn.
Maar ook als het kabinet blijft zitten kan een grotere SP fractie, in wisselende coalities met andere fracties, het de regering nog knap lastig maken.
Alhoewel de Eerste Kamer vaak hetzelfde stemt als de Tweede Kamer gebeurt het soms ook, recentelijk nog met de vrije artsenkeuze, dat fracties of delen daarvan afwijkend stemmen en dan sneuvelt een wet in de Senaat.
Zoals dat bijvoorbeeld ook gebeurd is met de bezuiniging op de rechtsbijstand en bijna met de invoering van het leenstelsel voor studenten.
Als we toen net een paar zetels meer hadden gehad…
De Eerste Kamer is om de wetten te toetsen op hun deugdelijkheid en uitvoerbaarheid.
Zo kan je soms toch nog slechte wetten tegen houden die van de regeringscoalities in de Tweede Kamer eerder een meerderheid kregen.
Hoe dan ook zal ik, samen met hopelijk veel fractiegenoten, mijn uiterste best doen in de Eerste Kamer het linkse geluid zo duidelijk mogelijk te laten klinken.