Haarlem ook Jeugdloonvrij!

18 december 2015

Haarlem ook Jeugdloonvrij!

Foto: SP Haarlem / SP Haarlem

Na onder andere Amsterdam, Zwolle, Den Haag en Amersfoort, gaat ook Haarlem werkende jongeren betalen wat ze verdienen.
,,Toen ik in 2003 politiek actief werd, streden we landelijk en lokaal tegen het jeugdloon.  Fulltime werken en toch moeten rondkomen met een inkomen dat bijna 300 euro onder de armoedegrens, is schandalig, en ik ben blij dat de Gemeente Haarlem dat niet meer gaat doen, of er aan mee gaat werken'', aldus SP raadslid Bloem.
Pvda, SP, Groenlinks, Actiepartij, OPH, Trots en de Christenunie dienden de motie in en hadden daarmee de meerderheid tijdens de raadsvergadering van 15 december 2015.
De donderdag daarvoor hadden jongeren van Young & United ingesproken en konden raadsleden met eigen oren horen hoe o.a. Louna, ondanks keihard fulltime werken niet rond kan komen.
De aangenomen motie vraagt om de regering  en de arbeidsregio op te roepen om zo spoedig mogelijk een einde te maken aan het jeugdloon vanaf 18 jaar.  Belangrijker nog is het besluit om jongeren die werkzaam zijn voor de gemeente Haarlem en haar leveranciers en het regulier wettelijk minimum loon in plaats van het jeugdloon te betalen.
,,Voor de gemeente is de strijd gelukt, maar SP Haarlem blijft de strijd steunen van Young & United om Jeugdloon voor iedereen in Nederland af te schaffen''