Nieuwjaarsboodschap van de voorzitter en de fractievoorzitter van de SP Haarlem

Foto: SP Haarlem / SP Haarlem

Voorzitter Bas Vermaat:

Beste mensen,

Ik wens jullie allen een gelukkig, sociaal en vooral strijdbaar 2016.

Wij zijn de SP.
Wij staan voor menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit.

Daarom gaan we het komend jaar opkomen voor :

Mensen die op zoek zijn naar betaalbare woonruimte, mensen die op de vlucht zijn voor oorlogsgeweld, mensen die goede zorg nodig hebben.

Zorg die door het huidige neoliberale kabinet steeds verder wordt wegbezuinigd.

Daarom zal je ons ook het komend jaar weer aantreffen in de buurten, in de instellingen en ook in de gemeenteraad.

Over dat laatste geef ik bij deze het woord aan fractievoorzitter Frits Garretsen:

Beste partijgenoten,

Het komende jaar gaan wij als fractie vooral de nadruk leggen op solidariteit, en dan met name bij de zorg. In 2016 wordt onder de thuiszorg publiek aanbesteed. Aanbesteding bij publieke voorzieningen werkt niet. Altijd wordt er meer op de prijs gelet dan op de kwaliteit. Kijk naar het aanleggen van een metrolijn in Amsterdam, de Fyra of de Waarderhaven. Uiteindelijk blijken de treinen niet goed en veilig en zit er meer slib in de Waarderhaven dan van tevoren gedacht en moeten er vele miljoenen bij.

Ook bij de vorige aanbesteding in de thuiszorg is vooral op de prijs gelet en niet op kwaliteit. We hebben vooral bij Viva gezien waar dat toe kan leiden. De gemeente schat in dat er bij de thuiszorg een bedrag van 1 tot anderhalf miljoen overblijft. Schandalig, terwijl er al 40% op is gekort en terwijl de zorg bedoeld is voor de mensen die het moeilijk hebben, die de zorg nodig hebben en het niet zelf kunnen betalen. Ook schandalig dat de directeur van Viva naar huis gaat met een salaris van 240.000 euro.

Wij willen geen aanbesteding meer.

Als de meerderheid in de gemeenteraad toch anders besluit, dan willen wij dat het belang van de cliënten en de medewerkers in de zorg voorop staat. De medewerkers in de thuiszorg moeten zoveel mogelijk in vaste dienst en betaald worden volgens de CAO. Cliënten moeten zeggenschap krijgen over hun eigen zorg. Het aantal managers moet omlaag en hun salarissen moeten binnen de perken blijven.

Foto: SP Haarlem / SP Haarlem

Ook in ons midden is, ik geloof voor de eerste keer, de burgemeester. Hij heeft gebruik gemaakt van zijn laatste kans, want hij gaat weg. Dat betreuren wij. Ik weet niet wat hij de eerste acht jaar van zijn burgemeesterschap heeft uitgespookt, maar sinds ik hem meemaak doet hij vaak verstandige dingen. Neem nou het alcoholbeleid dat begin 2014 van kracht werd. Jongeren beneden de 18 jaar mogen geen alcohol meer drinken in openbare gelegenheden.

Wat kan je dan als burgemeester doen. Je kan stoer gaan doen, je gedragen als een echte Crimefighter. Lokmeisjes inzetten en flinke boetes opleggen aan horecaondernemers in wiens zaak een minderjarige wordt betrapt op het drinken van alcohol.

Koppen in de krant zijn verzekerd.

Maar nee, onze burgemeester ging naar de horecaondernemers toe en zei jongens we hebben binnenkort een probleem. Hoe lossen we dat samen op. En het werd samen opgelost.

Onze burgemeester heeft zowel aandacht voor mensen en als voor de rechtstaat, hij lijkt wel een SPer.

Kijk tot slot naar de opvang van vluchtelingen. In Haarlem geen toestanden als in Woerden of in Steenbergen, ook dat is mede aan hem te danken. Veel overleg met de omwonenden. Ook bij de Boerhaavekliniek is mede op zijn initiatief een omwonendencomité opgericht, waar hij regelmatig overleg meevoert.

Ik wens hem veel plezier in zijn nieuwe werkkring toe.