h

Parkeerproblemen los je niet op door automobilisten uit te melken

5 juni 2016

Parkeerproblemen los je niet op door automobilisten uit te melken

Afgelopen donderdag kwam in de commissie beheer het zogenaamde ‘’moderniseren van parkeren’’ aan de orde. SP gemeenteraadslid Bloem: ,, Moderniseren is hierbij een mooi excuus om geld binnen te harken. Door verbeteringen en tariefverhogingen bij elkaar in één pakket door te voeren lijkt het alsof het één niet zonder het andere kan. Dat is onzin.‘’

Betaald parkeren? Niet in woonwijken!

De gemeente heeft een probleem, omdat het rijk heeft bezuinigd. Haarlem krijgt geen geld meer voor boetes. Dat is de enige reden dat D66, PvdA, Groenlinks en CDA betaald parkeren in willen voeren buiten het centrum. Dat heeft niks met het oplossen van problemen te maken. Om er vervolgens voor te zorgen dat niet iedereen in de wijken gaat parkeren, gooien ze de tarieven omhoog. Dat is het ene probleem met het andere oplossen.
De SP zal in ieder geval niet instemmen met de duurste parkeertarieven van Nederland die bewoners buiten het centrum hard zullen raken.

Bezoekersschijf weg? Niet op deze asociale manier!

De voorstellen die er nu zijn gaan gewone Haarlemmers op hoge kosten. Kost een bezoekersschijf nu nog geen 40 euro, straks gaat het honderden euro’s kosten. Maximaal 400 uur voor een heel jaar is veel te weinig. Uren bijkopen is heel duur. Een bewoners stelde terecht:,, Als opa en oma komen oppassen elke week, en ik wil ook nog eens een verjaardag vieren, dan kost me dat honderden euro’s extra’’
Er staan zo’n 3000 auto’s geregistreerd op adressen in zone C, die geen vergunning hebben. Waarschijnlijk maken veel daarvan oneigenlijk gebruik van de bezoekerskaart. Dat moet aangepakt worden, maar het ene probleem moet niet worden opgelost worden door een ander te creëren voor de zwakkeren in de samenleving . De bezoekersschijf is betaalbaar en makkelijk in het gebruik. Elk alternatief zou dat ook moeten zijn. Bezoekers, zeker die komen om mantelzorg te geven, moeten niet de melkkoe worden van de gemeente.

Ook betalen op zondag? Waarom?

Zeker met de populariteit van de koopzondag, is het idee van het invoeren van betaald parkeren in het centrum te verwachten. Maar wat vinden de winkeliers hier van? En wat vinden de bewoners van het centrum hier van. Is de nieuwe bezoekersregeling voor het centrum voldoende om dit te compenseren? Waar bezoekers van bewoners nu gratis onbeperkt op zondag terecht konden,is er nu een maximum van 50 uur waar ook nog eens voor betaald moet worden. Ook de vergunninghouders buiten het centrum zijn de klos, zij moeten straks op zondag per uur betalen voor hun bezoekers. Zelfs in Amsterdam in parkeren buiten het centrum gratis op zondag.

Echte Oplossingen

Voor een goed tarief altijd terecht kunnen in de parkeergarage, ook als bewoner. Zeker voor het centrum lijkt dat een goed idee. Maar dan ook écht betaalbaar. De Ripperda parkeergarage is een fiasco, maar kan een kans zijn om de druk op de Cronjébuurt te verkleinen. Ook de garage onder de dreef staat vooral leeg, waarom daar geen bewoners in.
Maar dan wel echt goedkoop voor de bewoners.
Ook staan de parkeerplaatsen bij UWV, Nova college en vele andere bedrijven en instellingen leeg in de avonden en weekenden. Kunnen we niet met eigenaren aan de slag om die open te stellen voor buurten die te veel parkeerdruk hebben? Winkeliers in bijvoorbeeld de Cronjé en Zijlweg kunnen we helpen door juist een goedkoper starttarief aan te bieden.

Referendum? In ieder geval een peiling.

Als genoeg bewoners een referendum willen over parkeren, dan moet dat het er zeker komen. Partijen die nu al tegen zijn, zijn hypocriet. Je kunt niet instemmen met een referendumverordening, maar vervolgens tegen zijn als het onderwerp je niet bevalt. Eigenlijk is dat kiezersbedrog.
Belangrijk is om te onthouden dat het invoeren van vergunningshouders parkeren altijd op verzoek van de bewoners zelf is gedaan. Als dat helemaal op de schop zou gaan, moet er ook instemming van de bewoners zijn. Er moet in ieder geval een peiling komen onder alle vergunninghouders.

Conclusie

De SP geen voorstander van het hele pakket maatregelen. Sommige voorstellen lijken verbeteringen, maar zijn dat niet in deze vorm. Het merendeel lijkt vooral gericht op het uitmelken van de automobilist, en daar zien we niks in. De SP zal in ieder geval niet instemmen als er geen peiling onder de vergunninghouders is gedaan. SP Raadslid Bloem: ,, Eigenlijk ben ik boos op de coalitiepartijen. Ze zien een stad die zwemt, spartelt in parkeerproblemen. Ze zijn best bereid een zwemband uit te gooien met oplossingen, maar daar zit tegelijkertijd het loodzwaar anker van een miljoen aan tariefsverhogingen aan vast. Eigenlijk best asociaal. De SP gaat graag het gesprek aan met de stad over oplossingen, zonder dat deze meer geld op hoeven te brengen’’

Reacties

400 uur bezoek toegestaan, ik word er intens verdrietig van....zullen we de wethouders of partijen die dit voortsel steunen ook 400 uur toe staan? Begin jaren 90 kocht ik mijn huis in de Leisde buurt, nog geen vergunningen gebied destijds, daarna kwam de vergunning voor " mijn eigen bestwil" en inmiddels kijk ik aan tegen een beperking van mijn recht op bezoek ontvangen of als ik dat wel wil tegen hoge kosten. En dan krijg ik argumenten te horen als " moet je er niet voor kiezen om daar te wonen" ? Ik koos daar 25 jaar geleden niet voor! Moet iedereen die dit niet wil of kan betalen dan maar gaan verhuizen? De binnen stad en omringende wijken overlaten aan de kapitaalkrachtigen? Misschien er een air b en b gebied van maken zoals in Amsterdam nu gebeurt? Ik hoop oprecht, als SP lid, dat deze plannen nog tegen gehouden kunnen worden!

Reactie toevoegen

U bent hier