Heeft Israel nog een vredestoekomst? Debat 24 mei Pletterij

21 mei 2017

Heeft Israel nog een vredestoekomst? Debat 24 mei Pletterij

70 jaar verdrijving, 50 jaar bezetting, hoe verder met Palestina?

In strijd met VN-resoluties worden er opnieuw nieuwe Israëlische nederzettingen gebouwd op de Westelijke Jordaanoever. De onverdraagzaamheid van de Israëlische regering tegenover kritische NGO's en buitenlandse journalisten neemt toe. Onlangs werd een geplande ontmoeting tussen de Duitse minister van Buitenlandse Zaken, Sigmar Gabriel, en de Israëlische premier Netanyahu door laatstgenoemde afgezegd omdat Gabriel een bezoek wilde brengen aan de mensenrechtenorganisatie B'tselem en de organisatie Breaking The Silence. De NRC correspondent Derk Walters moet 1 juli Israel verlaten.

Er is geen vooruitgang met een tweestatenoplossing en het is de vraag wat de nieuwe Nederlandse regering voor beleid gaat voeren om het vredesproces en de rechten van de Palestijnse bevolking te steunen.

De afdeling van de PvdA Haarlem organiseert i.s.m. GroenLinks Haarlem en het Breed Palestina Platform Haarlem een debatavond met het doel de actuele situatie te bespreken en te komen tot een scherpere stellingname wat betreft de mogelijkheden voor vrede in Israel en Palestina.

De discussie wordt geleid door Bruno Braakhuis, oud-Tweede Kamerlid GroenLinks, en de sprekers zijn:

Jan Wijenberg, oud-ambassadeur in o.a. Jemen en Saoedi-Arabië en lid van de Buitenlandcommissie PvdA.

Nico Schrijver, lid namens de PvdA van de Eerste Kamer, Voorzitter Commissie Buitenland, Defensie en Ontwikkelingssamenwerking van de Eerste Kamer, delegatieleider Nederland van de Parlementaire Assemblee Raad van Europa.

Het openbare debat vindt plaats in De Pletterij, Haarlem op woensdag 24 mei van 20 - 22 uur.