Uitkomst parkeerreferendum genegeerd

24 juli 2017

Uitkomst parkeerreferendum genegeerd

Woensdag 19 juli was een historische gebeurtenis. Meer dan 12.000 mensen hadden dit afgedwongen; er kwam een referendum over de parkeermaatregelen. Een overduidelijke 84% stemde tegen de plannen. Toch werd de uitslag compleet genegeerd, en daarmee de kiezer.

De gemeenteraad vergaderde vrijdag na het referendum om de uitslag te bespreken. En dat was schokkend. Het genoegen droop van de gezichten van coalitiepartijen D66, PvdA, GroenLinks en D66 af. De opkomst sabotage was succesvol gebleken. Tegen het advies van de referendumcommissie in werd het referendum midden in de vakantie georganiseerd. De opkomstdrempel van 30% werd dan ook niet gehaald.

Dat is echter niet het hele verhaal. In veel buurten die hard getroffen werden door de maatregelen, werd de 30% wel gehaald, en was meer dan 90% tegen. Met een motie probeerde de SP alsnog de wethouder naar die buurten te sturen, maar ook die werd niet gesteund.

Foto: SP Haarlem / SP Haarlem

De SP respecteert de uitslag van het referendum wél, zelfs de stemming over onze motie werd geblokkeerd. De SP zal blijven knokken voor het behoud van de bezoekersschijf, tegen de ongebreidelde uitbreiding van het betaald parkeergebied, en vóór het respecteren van de duidelijke stem van de nee stemmers.

Foto: SP Haarlem / SP Haarlem

Voor filmpje over de gemeenteraadsvergadering klik hier.