Havens en haring: fouten en geldverspilling met marktwerking

30 november 2017

Havens en haring: fouten en geldverspilling met marktwerking

Foto: SP

Op de afgelopen raadsvergaderingen waren er een klein en een groot project aan de orde. De herinrichting van de Friese Varkenmarkt en het brandveilig maken van de Waarderhaven. Hoewel het ene onderwerp vooral ging over de plaats van een haringkar en het andere onderwerp een miljoenenproject is, hebben ze toch veel met elkaar gemeen. Blunder op blunder werd op elkaar gestapeld. Te veel werd er overgelaten aan de marktpartijen. Kennis en kunde werd door de gemeente uitbesteed en daar wordt nu de prijs voor betaald.

Bij de Waarderhaven moest er heel veel gedaan worden om de woonboothaven brandveilig te maken. Dat project werd volledig door externe bureaus gedaan. Niet alleen de uitvoering, ook de aanbesteding en het ontwerp werden allemaal uitbesteed. Het resultaat is: onduidelijkheid, overschrijding van de kosten, conflicten met bewoners en vertraging. Het rapport van de Rekenkamer was dan ook vernietigend.

Ook bij de haringkar op de Friese Varkenmarkt was alles uitbesteed. Ook hier werd het ontwerp en de inspraak door een extern bureau geregeld. Het eindresultaat was dat er, tegen de brandveiligheidsregels in, een haringkar tegen een woonboot aan werd gezet. Een situatie die alleen met veel politieke druk is verbeterd.

Het college zou hieruit een les moeten leren. Het lijkt misschien slim om te besparen op ambtenaren maar goedkoop is hier duurkoop. Voor iedere stoeptegel die veranderd moet worden, huurt de gemeente tegenwoordig ingenieursbureaus in, alle technische kennis is verdwenen. Uiteindelijk blijft Haarlem achter met een ontwerp dat niet klopt, een chaotische uitvoering en een stapel rekeningen. Het is tijd om het “werken in regie” als mislukt experiment te archiveren. Laten we nu gaan investeren in kennis bij de gemeente zelf!