Jongerenraad van start!

21 november 2019

Jongerenraad van start!

Foto: SP

Afgelopen woensdag was de startbijeenkomst van de jongerenraad van Haarlem. Het initiatief tot de oprichting van een Jongerenraad ligt bij Frits Garretsen (SP) en Roséanne Timmer-Aukes (GL) in samenwerking met de Anthonius Gemeenschap.Ruim 20 jongeren van het ECL en het Sancta Maria vormen gezamenlijk de ‘pilot Jongerenraad’ en gaan het komende schooljaar de gemeenteraad adviseren op een thema. De jongeren konden kiezen uit 4 thema’s: Armoede, Klimaat, Immigratie & Integratie en wat kan Haarlem doen voor jongeren. Nadat de 4 onderwerpen zijn gepresenteerd en verhelderende vragen waren beantwoord, is uiteindelijk het thema “jongeren en Haarlem” gekozen.

De jongerenraad zal met het thema “jongeren en Haarlem” aan de slag gaan en uiteindelijk tot een voorstel komen voor de gemeenteraad. De gemeenteraad zal het voorstel in behandeling nemen om het uit te laten voeren. Tijdens dit schooljaar krijgen de jongeren uitleg over de problematiek en wat de gemeente Haarlem allemaal al doet. De jongeren gaan met elkaar in gesprek om uiteindelijk tot een gezamenlijk voorstel te komen. Verder zullen ze ook een gastcollege krijgen van raadsleden Frits Garretsen en Roséanne Timmer-Aukes over de gemeenteraad: wat doet nu zo’n gemeenteraad, hoe zit alles in elkaar en hoe kan je zelf met de politiek in gesprek.

Deze ‘pilot jongerenraad’ is een voorzet naar een blijvende jongerenraad van Haarlem, waar in de toekomst hopelijk meer scholen van Haarlem bij betrokken zullen worden. GroenLinks zal zich samen met de SP blijven inzetten om de stem van jongeren gehoord te laten worden en hen meer bij de politiek te betrekken. Het is heel belangrijk dat jongeren de raad van Haarlem adviseren, er worden namelijk veel beslissingen gemaakt die de jongeren aangaan. Met deze raad praten de jongeren mee: De raad praat niet alleen óver hen maar ook mét hen!

De totstandkoming van deze jongerenraad
Nadat Frits Garretsen en Roséanne Timmer-Aukes als raadslid bij een bijeenkomst van Prodemos in het gemeentehuis waren waarbij leerlingen, van toen het NOVA, in het kader van uitleg over de gemeenteraad vragen konden stellen aan raadsleden, broeide bij hen het idee voor een jongerenraad. Zij hebben dat toen uitgezet en uitgezocht en kwamen er achter dat de Anthonius Gemeenschap ook een idee voor een jongerenraad had. Er is toen samen opgetrokken en vandaag was dan eindelijk na 9 maanden de startbijeenkomst.