SP maakt asociale bezuinigingen ongedaan

11 november 2019

SP maakt asociale bezuinigingen ongedaan

Foto: SP

De gemeente kreeg in mei te horen elk jaar 6 miljoen minder van het Rijk te krijgen. Daarom stelden de burgemeester en wethouders voor om vanaf 1 januari volgend jaar 5 miljoen te bezuinigen.  Daar zaten voor ongeveer een half miljoen bezuinigingen bij die vooral Haarlemmers met een laag inkomen hard zouden raken.

Zo werd voorgesteld om de eigen bijdrage voor dakloze gezinnen die in de nachtopvang verblijven in twee jaar tijd te verdriedubbelen. De maximale verhuiskostenvergoeding voor ouderen met een minimuminkomen die noodgedwongen naar een seniorenwoning moeten verhuizen werd met 1000 euro verlaagd naar 2500 euro. De subsidie die het kinderen die in armoede leven, mogelijk maakt om toch aan sport te doen, werd gehalveerd. De subsidie voor initiatieven van verenigingen en andere organisaties om eenzaamheid te bestrijden werd zelfs naar nul teruggebracht. Op initiatief van de SP werden al deze keiharde bezuinigingen geschrapt.

Verder stelde B&W voor om op de thuiszorg flink te gaan korten. Sommige werkzaamheden zouden zou sneller kunnen worden gedaan. Deze bezuiniging is uitgesteld. Eerst moet onderzoek plaats vinden of en in hoeverre dat echt wel zo is.

Blijft over een bezuiniging van ruim een ton. Deze bezuiniging treft ouderen die bijvoorbeeld een elektrische deuropener, beugels op de wc of handgrepen in de douche nodig hebben, zodat ze langer thuis kunnen blijven wonen.

De SP zal ervoor blijven vechten om ook deze bezuiniging ongedaan te maken.