Haarlem, red ruim honderd iepen per jaar

11 februari 2020

Haarlem, red ruim honderd iepen per jaar

Foto: SP / boomzorg.nl

De meeste iepen in Haarlem zijn tussen de 50 en 60 jaar oud. Een flink aantal zijn jonger en ook een flink aantal ouder. Velen hiervan zijn zelfs monumentaal. Goede reden om deze te beschermen. De SP pleit ervoor om iepen preventief in te enten. Door de vermeende iepenziekte sterven alleen al in Haarlem ruim 100 iepen per jaar. Haast is geboden, want in mei komen de ziekte veroorzakende kevers tot leven.

Fractievoorzitter Frits Garretsen (SP) stelde daarom onlangs vragen aan wethouder Snoek. (Lees zijn vragen onderaan het artikel). In Haarlem en omstreken is er veel kennis over de natuur in het algemeen en bomen specifiek. Daarmee kwam Garretsen al snel ter ore dat het inenten niet alleen noodzakelijk is om de bomen te redden, maar dat het ook een flinke besparing oplevert voor de gemeentelijk budgetten. Reden te meer om hier snel werk van te maken, zo dacht hij.

De SP pleit ervoor om met een plan te komen om de Haarlemse iepen structureel te blijven controleren en in te enten. Tot het moment dat het plan er is kan er al gestart worden met het preventief inenten. Het gaat immers om het voorkomen van iepensterfte bij ruim honderd exemplaren per jaar.

Foto: Marcel Lathouwers / SP
 Een indruk van het aantal iepen in Haarlem. De paarse iconen op de plattegrond geven de monumentale iepen weer.

Actie ondernemen

Er zit echter nog een klein addertje onder het gras voor wat betreft het preventief inenten. De wethouder erkende dat in mei de ziekte veroorzakende kevers tot leven komen, dus ook volgens hem moet begin mei het inenten zijn afgerond. Er wordt door de gemeente onderzocht of het inenten werkelijk werkt, waarna spoedig zal worden gestart met het redden van bomen.

De SP beraadt zich intussen verder op het op structurele wijze voorkomen dat de iepen ziek worden. Er zijn namelijk ook vele iepen in omliggende gemeenten en particuliere iepen waar rekening mee dient te worden gehouden.

Vragen aan wethouder Snoek over het inenten van iepen tegen de iepenziekte:
In Nederland heerst de iepenziekte, die voor iepen dodelijk is. Iepen kunnen hiertegen worden geïnjecteerd en worden dan resistent tegen de ziekte. Veel gemeenten doen dit al.
  1. Is de wethouder het met de SP eens dat het injecteren van iepen goedkoper is dan het kappen en het herplanten van nieuwe bomen?
  1. Begin mei beginnen de kevers met hun vernietigende werk. heeft de wethouder daarom het voornemen om op korte termijn zoveel mogelijk - en in elk geval de monumentale – iepen tegen de ziekte in te enten?

Het Haarlems Dagblad schreef hier 6 februari j.l. over, lees: "Bomenridders: ’Gemeente Haarlem moet preventief gaan vaccineren tegen iepziekte’