Haarlem wordt groener dankzij de SP

11 maart 2020

Haarlem wordt groener dankzij de SP

Foto: Jim Forrest / Flickr

In november 2018 nam de gemeenteraad van Haarlem met algemene stemmen een motie aan van de SP. De wethouder kreeg de opdracht om te inventariseren welke versteende plekken in de stad kunnen worden ‘vergroend’. Ruim een jaar lang gebeurde er helaas helemaal niets. In december kwam echter de aap uit de mouw: Er blijken te weinig ambtenaren om de inventarisatie te doen. Daarom namen Haarlemse partijen het heft in eigen hand.

De PvdA en SP namen afgelopen maand, samen met 8 andere fracties uit de raad, het initiatief om wijkraden en inwoners aan te schrijven. Dit deden ze samen met de Haarlemse Bomenridders. Er werd gevraagd waar bomen of struiken zouden kunnen worden geplant, om de stad te kunnen vergroenen. Er kwamen binnen een paar weken meer dan 120 reacties binnen.

Onlangs was er overleg tussen de SP, de PvdA, een drietal ambtenaren en wethouder Snoek over al die binnengekomen reacties. De wethouder zegde in het overleg toe op alle aangedragen plekken te gaan kijken of de gewenste vergroening mogelijk is. Spaarnelanden krijgt dan de opdracht om de vergroening uit te voeren.

Alle inwoners en wijkraden die hebben gereageerd ontvangen een brief van de SP en de PvdA, namens alle deelnemende fracties en de Haarlemse Bomenridders, om hierover te informeren. Van de wethouder krijgen ze nog een aparte brief als de inventarisatie is afgerond. De inzendingen die na 1 maart binnenkomen worden over een half meegenomen in een nieuwe inventarisatie.