Raad niet bereid om belastingen kwijt te schelden voor ondernemers

28 april 2020

Raad niet bereid om belastingen kwijt te schelden voor ondernemers

Foto: SP / Haarlem.nl

De SP pleitte ervoor om de gemeentelijke belastingen voor noodlijdende ondernemers kwijt te schelden. Enige weken geleden besloot het stadsbestuur om het innen van belastingen voor Haarlemse ondernemers tot 1 juli ‘op te schorten’. Na 1 juli zou het College van B&W besluiten of en in hoeverre belastingen worden kwijtgescholden. De SP diende op de gemeenteraadsvergadering van 23 april j.l. een motie in om nú al te besluiten om voor de periode - dat deze ondernemingen verplicht gesloten zijn - de belastingen kwijt te schelden.

Sommige ondernemers, zoals café-eigenaren en kappers, zijn vanwege de maatregelen omtrent het Coronavirus al sinds 15 maart verplicht gesloten. Zij hebben dus al ruim anderhalve maand geen klanten meer en dus ook geen inkomsten.

GroenLinks, PvdA, D66 en CDA stemden tegen de motie. Deze lokale fracties zijn bang dat dit de gemeente te veel geld gaat kosten. Het kabinet geeft dit jaar (geraamd) 92 miljard extra uit om de coronacrisis te bestrijden. Voor deze partijen is blijkbaar een paar miljoen euro al te veel.

De burgemeester was het in ieder geval met de SP eens dat de precariobelasting (in de volksmond ‘de terrassenbelasting’) niet kan worden geïnd. Ook hij zag in dat je iemand niet kunt dwingen ergens voor te betalen, wat hij niet kan gebruiken.