SP Haarlem komt op voor de lokale middenstand

13 april 2020

SP Haarlem komt op voor de lokale middenstand

Foto: Jim Forrest / Flickr

Winkeliers, café- en restauranteigenaren en ook andere ondernemers komen door de coronacrisis in de problemen. Ze raken (een deel van) hun omzet kwijt. De vaste lasten blijven ondertussen wel gewoon bestaan. De SP wilde van de wethouder weten hoe de gemeente hiermee omgaat.

Ondernemers moeten namelijk gemeentelijke belastingen betalen zoals de toeristenbelasting, precariorechten (in de volksmond de ‘terrassenbelasting’) en de onroerend zaakbelasting (OZB). Wethouder Berkhout zegde in antwoord op vragen van de SP toe dat er in elk geval tot 1 juni geen gemeentelijke belastingen zullen worden geïnd. Er komen ook geen aanmaningen en er worden eveneens geen boetes opgelegd. Na 1 juni bekijkt de wethouder hoe het verder moet. Dan wordt ook besloten of en in hoeverre de te betalen belasting wordt kwijtgescholden.

Bij sommige ondernemers die hun pand huren wordt de huur verlaagd of zelfs kwijtgescholden. Andere huurders moeten van de eigenaar wel de volledige huur doorbetalen. Op verzoek van de SP heeft de wethouder contact gezocht met de vereniging van eigenaren van onroerend goed. Zij zullen er bij hun leden op aan dringen om de huur zo nodig wel te verlagen, op te schorten of kwijt te schelden.

Oproep aan ondernemers:

Winkeliers of andere huurders waarbij de huur niet wordt verlaagd, terwijl dat wel welkom is, kunnen contact opnemen met de Haarlemse SP-fractievoorzitter Frits Garretsen, telefoonnummer 06- 12975877.