Slappe knieën van wethouder Van der Hoek en de PvdA

13 februari 2015

Slappe knieën van wethouder Van der Hoek en de PvdA

Gisteren heeft SP Raadslid Sibel Ozügul in een interpellatiedebat wethouder Van der Hoek ondervraagd over de uitvoering van de aangenomen SP motie over de Viva thuiszorg.

Op 22 januari 2015 werd een motie van de SP over Viva met steun van de PvdA aangenomen: de vaste medewerkers moesten terug en er moest een fatsoenlijk gesprek komen met de klant onder leiding van een deskundige voordat het aantal uren zou worden teruggebracht.

Al deze voorwaarden stonden ook in het contract dat de gemeente met Viva had afgesloten.

28 januari 2015 had de wethouder een gesprek met Viva. Resultaat, slechts op één punt werd de motie uitgevoerd, er komen keukentafelgesprekken met een deskundige. De korting op het aantal uren die zonder gesprek al begin januari werd doorgevoerd blijft bestaan en de vaste medewerker komt niet terug. Dit ondanks toezeggingen van de wethouder.

De wethouder heeft zich dus een slecht onderhandelaar getoond en is onder het juk van Viva doorgegaan. De wethouder was echter niet de enige met slappe knieën. Ook de PvdA had daar last van. Als een mak schaap steunde die partij gisteravond de wethouder evenals de rest van de coalitie. Blijkbaar vind de PvdA het geven van steun aan de wethouder belangrijker dan het belang van de kwetsbare ouderen.

Steun kreeg de SP van de VVD, de Ouderenpartij, de Actiepartij, de Christenunie, Trots en Louise van Zetten, kortom de gehele oppositie.

Frits Garretsen
Fractievoorzitter SP Haarlem