Haarlem blijft illegaal korten op thuiszorg!

26 mei 2016

Haarlem blijft illegaal korten op thuiszorg!

Afgelopen gemeenteraad was een motie van de SP aan de orde om mensen weer de thuiszorg te geven waar ze recht op hebben. Ondanks dat een rechter recent de gemeente had bevolen om de korting op de uren zorg terug te draaien, weigert wethouder Botter dit voor iedereen uit te voeren, en scheept iedereen af met een memo die gaat komen. Fractievoorzitter Frits Garretsen: ,, Het is onvoorstelbaar. Ondanks dat de rechter de gemeente terug heeft gefloten doet de wethouder niets behalve smoesjes fabriceren.. Ook PvdA en Groenlinks vinden het illegaal korten van thuiszorg blijkbaar prima, en steunden de motie niet.’’

Al bij de invoer van de bezuinigen waarschuwde de SP in dat het mis zou gaan. En helaas ging het ook mis. Onder de mooie woorden ‘’een schoon en leefbaar huis’’ werd keihard bezuinigt. Mensen die huishoudelijke hulp nodig hadden kregen niet meer een beschikking van de gemeente waarin stond hoeveel uren zorg ze krijgen. In plaats daarvan werden thuiszorgaanbieders vooral gestimuleerd door te korten. Voor iedereen die meer dan twee uur zorg nodig had, werd slechts twee uur betaald. Zowel de cliënten als de medewerkster zijn in de kou gezet.

De rechter heeft deze belachelijke praktijk teruggefloten. Zowel bij de hoogste rechter, als in een specifiek Haarlems geval. Een ondersteuningsplan zonder een aantal uren zorg is het papier niet waard waar het op is geschreven. FNV roept mensen hun huishoudelijk zorg terug te claimen. Een oproep die ook GroenLinks en de PvdA steunen. Maar niet in Haarlem, daar stelt men liever uit, en wacht op excuusbrieven van wethouder Botter. Fractievoorzitter Frits Garretsen ,, Andere partijen blijven wegkijken, maar wij zullen blijven strijden voor de cliënten en medewerkers in de zorg’’

Reacties

Dat wij het 'illegaal korten van thuiszorg prima vinden' is gewoon onzin. Klaar. Ik heb letterlijk gezegd: "Het zou zomaar kunnen dat we uw motie steunen, maar niet nu". De motie haalde slechts 13 stemmen van de 37 aanwezige raadsleden, omdat naast PvdA en GroenLinks ook D66, ChristenUnie, Trots en CDA tegenstemden met goeddeels dezelfde argumenten als wij. De komende drie weken spreken we uitgebreid en vaak over de huishoudelijke ondersteuning. Over de korte én lange termijn wat mij betreft. En daar zullen we elkaar ongetwijfeld ook inhoudelijk weer kunnen vinden.

Ik kan alleen constateren dat de PvdA de motie niet steunt, en daarmee de cliënten laat stikken. Mocht dat in de toekomst veranderen, dan zou dat erg fijn zijn.

Is het nog wel van belang , hoeveel leden de motie hebben gesteund of niet , nadat de zaak is behandeld door een rechter en is uitgesproken door een rechter ?
Als een burger , de uitspraak van een rechter niet serieus neemt en nalatig is in de uitvoering , dan zal deze worden bestraft.
Maar dat gaat voor een wethouder dus niet op ?

Ik vind dat nogal schokkend om te lezen ,dat eerst een hele sector in principe wordt uitgebuit , en vervolgens de rechtstaat wordt ondermijnd door een gerechtelijk bevel te negeren.

heb diverse xx met M. Brander contact gehad. Hij doet voorkomen of hij helemaal tegen het korten is.... maar ja er moet heel veel gepraat worden, hoe het geïndiceerd moet worden. haha, afpoeieren noemt men dat.