PvdA zet bevolkingsgroepen in de kou

16 maart 2020

PvdA zet bevolkingsgroepen in de kou

Foto: NH Nieuws / nhnieuws.nl

Een aantal maanden geleden joeg de PvdA volkstuinders tegen zich in het in harnas. Ze vergeleek volkstuinen met het onnozel verbouwen van grassprietjes en dat deze tuinen best plaats konden maken voor woningbouw. Vorige week was het alwéér zover, maar dan met een andere bewonersgroep. De PvdA vindt dat er een ruimtegebrek is in Haarlem en dat daarom de woonwagens op elkaar gestapeld moeten worden. De SP wil het aantal standplaatsen uitbreiden.

Woonwagenbewoners moeten vaak meer dan 20 jaar wachten op een nieuwe standplaats. Een motie van de SP om het aantal standplaatsen uit te breiden werd door de PvdA verworpen. Het idee om ze op te stapelen is zelfs helemaal niet mogelijk: De gemeente wil niet dat woonwagens hoger zijn dan 6 meter. Hiervoor wordt geen bouwvergunning afgegeven.

Woonwagenbewoners hebben het de laatste 100 jaar niet gemakkelijk gehad in Nederland. Eerst werden ze door de nazi’s vervolgd en vergast, daarna (in de zestiger jaren) werd hun voornaamste broodwinning - de ambulante handel, waaronder oud ijzer - van hen afgenomen en 20 jaar later vond de regering dat ze moesten gaan samenwonen in grote woonwagenkampen, veelal aan de randen van de gemeenten en vaak zonder voorzieningen voor persoonlijke hygiëne. Niet veel later werd het beleid weer omgedraaid: kleinere locaties zouden de oplossing zijn. Dit was de eerste stap naar het afschaffen van de woonwagenkampen; woonwagenbewoners moesten net als andere mensen in gewone huizen gaan wonen.

Nu is er eindelijk een kentering ten goede in het overheidsbeleid waar te nemen. Zowel de Nationale ombudsman, als het College voor de Rechten van de Mens en de minister van Binnenlandse Zaken erkennen de cultuur van woonwagenbewoners. Tevens erkent men dat ze het recht hebben op het wonen in een woonwagen. De minister voegde daar aan toe dat iedere woonwagenbewoner recht heeft op een standplaats binnen ‘een redelijke termijn’. Vandaar de motie van de SP die gesteund werd door alle linkse partijen, behalve de PvdA.

Meer lezen over de cultuur en het behoud ervan? Bekijk dan onderstaande websites:

https://tinyurl.com/tqo2xjq (Immaterieel Erfgoed over de cultuur)

https://tinyurl.com/ulnjkev (Online Magazine Het Wiel over het beleid)

Nieuwsbericht NH Nieuws, 3-11-2018: "Woonwagenbewoners zijn het zat"