Verklaring Steun NS-Staking

29 augustus 2022

Verklaring Steun NS-Staking

Vanaf woensdag 24 augustus zijn er estafettestakingen bij de NS, op en rond het spoor, o.a. de machinisten en mensen van het treinonderhoud.
De inzet is o.a. betere roosters, behoud van sociale regelingen en een redelijke salarisverhoging ook rekening houdend met de inflatie.

Vakbonden vragen al langere tijd om de zgn Automatische Prijs-Compensatie (APC), zoals ook in België is, waar dat automatische loonindexering (ALI) heet. Dus als de inflatie bijvoorbeeld 3% zou zijn, dan ook een stijging van de lonen met minimaal 3%. Dat dit zou leiden tot een vicieuze inflatiecirkel is een drogredenering die van werkgeverskant nog wel eens graag wordt gebruikt. Het verhogen van de lonen voor behoud van de koopkracht lijkt de SP ook een goed idee, de actie Lasten Omlaag Lonen Omhoog met het PrinsjedagProtest op 17 september, gaat daar ook over.

Werk moet blijven lonen!

Maandag 29 augustus is/was Haarlem aan de beurt om het werk neer te leggen. Dit is iets wat medewerkers echt niet graag doen, dus respect!
Een delegatie van de SP heeft vroeg in de ochtend, rond 07:00u het Centraal Station bezocht om solidariteit te betuigen aan de stakende medewerkers. (twitter)

We wensen de NS-medewerkers heel veel succes en sterkte.
Hopelijk komen wetgever en werkgevers snel tot inzicht en komt er een goede oplossing.

Voor meer informatie zie de flyer (link hieronder).

Bijlages:
 Flyer_NS_Staking