Stop de huurverhogingen, ook in 2021

26 oktober 2020

Stop de huurverhogingen, ook in 2021

Foto: Foto / Foto

Donderdag 22 oktober jl. werd Anne Feite Bloem beëdigd als gemeenteraadslid. Hij ging meteen aan de slag om een rem te zetten op de almaar stijgende huurverhogingen.¹ Ondanks de coronacrisis vindt de gemeente het wederom prima dat de huren nu wéér verhoogd worden. Iedereen weet dat de minst draagkrachtigen voornamelijk in huurwoningen wonen. De SP knokt in Haarlem - en in de rest van Nederland - samen met huurders voor fatsoenlijke, betaalbare woningen. Bloem: ,,In deze tijd de huren verhogen? Dat zullen de huurders niet pikken.”

De komende tijd worden de prestatieafspraken tussen de woningbouwcorporaties, de gemeente, en de huurders getekend. Die laatste groep is echter vergeten. ,,Er is veel gesproken over de huurders, maar is er wel eens mét de huurders gesproken?”, zo vraagt Bloem zich af. Hij legde contact met De Stichting Samenwerkende Haarlemse Huurdersorganisaties. Ze vinden de wijze waarop zij bij de jaarlijkse prestatieafspraken betrokken zijn ‘een absoluut dieptepunt’. Als het aan de gemeente ligt mogen de verhuurders de huur omhoog gooien, ook na de recordstijging in het jaar 2020. Tot grote verbazing vinden de Haarlemse GroenLinks en CDA deze huurverhogingen prima, ondanks hun eerdere steun voor de petitie ‘Stop Haarlemse Huurverhoging’²

PvdA Haarlem beloofde in 2021 als uitsmijter een (landelijke) huurverlaging te regelen in Den Haag. “Dat is geen raar idee, omdat diezelfde partij verantwoordelijk is voor de huurdersbelasting die tot deze belachelijke huurverhogingen leidde.”, aldus het raadslid Bloem. “Wat het resultaat hiervan is moeten we afwachten. Voorlopig hebben ze er geen probleem mee dat huurders ook volgend jaar een verhoging aan de broek krijgen.” De SP zal altijd blijven strijden voor fatsoenlijke, betaalbare huisvesting. De huurders zullen ons altijd aan hun zij vinden.

¹ Hier tref je een fragment uit het debat, waarin Anne Feite Bloem zijn motie toelicht:

² De petitie 'Stop de Haarlemse Huurverhoging'

De door de SP - samen met Jouw Haarlem - ingediende Motie Vreemd treft u hieronder als bijlage aan.