h
Inleiding

2 Haarlem om te wonen

De wachtlijst voor een betaalbare huurwoning moet de komende vier jaar worden gehalveerd. Ook een politieagent of een onderwijzer moet in Haarlem kunnen blijven wonen. Voorkomen moet worden dat de lage en middeninkomens de stad worden uitgejaagd. Buurten zijn zoveel mogelijk gemengd, want samenleven brengt mensen samen. Jong en oud, van verschillende opleidingen en achtergronden. Buurten zijn veilig en schoon.

  • Goed wonen betekent in de eerste plaats dat voor iedere Haarlemmer een passende en betaalbare woning te vinden is.
  • Met elkaar wonen, brengt mensen dichterbij. Daarom moet ieder nieuwbouwproject opgebouwd zijn met 50% betaalbare huur, 20 % vrije sector huur tot 950 euro per maand en 20 % sociale koop.
  • Er komen tussen de 15.000 en 20.000 woningen bij. Door kantoorpanden om te bouwen, en nieuwbouw. Onder meer aan de randen van de Waarderpolder en in Schalkwijk.
  • Voor het bouwen van al deze woningen hebben we corporaties, projectontwikkelaars, maar ook een gemeentelijke corporatie nodig.
  • Het aantal daklozen moet flink omlaag. Met name kinderen moeten zo snel mogelijk een echt huis krijgen.
  • Woningcorporaties bezitten door de bezuinigen van het Rijk onvoldoende financiële ruimte om de gewenste aantallen sociale huurwoningen te kunnen bouwen. De gemeente dient de corporaties zoveel mogelijk te helpen met behulp van lage grondprijzen.
  • Als corporaties niet aan de bouwnorm voldoen, zoekt de gemeente andere investeerders voor voldoende nieuwbouw.
  • De SP wil dat de huurders weer baas worden over de corporaties, net zoals in de tijd dat de corporaties nog verenigingen waren en geen stichtingen. De SP zal er daarom alles aan doen om de invloed van huurders te vergroten.
  • Bestaande sociale huurwoningen met achterstallig onderhoud moeten zoveel mogelijk worden gerenoveerd. Slopen en vervangende nieuwbouw is duurder en tast te vaak het karakter van een buurt aan. Corporatiewoningen moeten duurzaam worden gemaakt met de garantie voor de huurders dat zij er in de totale woonkosten niet op achteruit gaan, het garantiefonds dat hiervoor bestaat, blijft intact.
  • In sommige buurten zoals het Rozenprieel verzakt de fundering. De gemeente richt een bouwbureau op, dat huiseigenaren en huurders helpt bij het oplossen van de problemen die zij daarbij ondervinden. De gemeente verstrekt goedkope leningen aan huiseigenaren, die hun fundering moeten herstellen.
  • Tot slot betekent goed wonen dat bewoners zo weinig mogelijk overlast ondervinden. Airbnb moet daarom aan strenge regels worden onderworpen. Het beheer en onderhoud door de gemeente moet goed zijn. Zwerfafval moet zo gauw mogelijk worden verwijderd.
  • Goed wonen is ook groen en duurzaam wonen. Buurtinitiatieven die meer groen in de wijk willen, zoals het initiatief voor een Bavopark, krijgen voorrang bij de verdeling van het beschikbare geld. Dit geldt ook voor initiatieven die meer speelgelegenheid voor kinderen beogen.
  • Goed wonen betekent ook verkeersveilig wonen. De SP wil dat 30 kilometerzones in Haarlem gemeengoed worden. Niet zoals nu dat 50 kilometer “normaal” is en 30 kilometer de uitzondering, maar juist andersom. Straten moeten ook als 30 kilometerzones worden ingericht opdat harder rijden zo moeilijk mogelijk wordt gemaakt. 's Winters krijgen buurtbewoners van de gemeente zoutbakken en scheppen zodat ze zelf de gladheid op niet doorgaande wegen kunnen bestrijden.
  • Of vergunning parkeren wordt ingevoerd of juist wordt afgeschaft, dat bepaalt  de buurt zelf. Parkeren voor bezoekers blijft mogelijk voor maximaal 30 euro per jaar.
  • Het invoeren van betaald parkeren in de woonwijken wordt teruggedraaid.  We respecteren de uitkomt van het referendum.
  •  In alle buurten met vergunning parkeren wordt een nieuwe peiling gedaan of nog steeds meer dan de helft van de bewoners dit wil.

Veiligheid

Niet iedereen in Haarlem voelt zich even veilig. Haarlemmers, die wonen in Haarlem Oost voelen zich vaker onveilig dan Haarlemmers die in de rest van de stad wonen. Soms wordt dit onveilige gevoel veroorzaakt door criminaliteit, zoals woninginbraken, soms door overlast gevende hangjongeren. Wijkagenten en handhavers zijn belangrijk bij het verminderen van het gevoel voor onveiligheid en voor het bestrijden van criminaliteit en overlast.

De SP wil:

  • Meer handhavers en wijkagenten.
  • In Haarlem Oost dienen meer wijkagenten en handhavers per duizend inwoners dan in de rest van Haarlem. Het politiebureau in Haarlem Oost dient ook in de nachtelijke uren bemand te zijn. Eerst en vooral moet worden voorkomen dat kinderen uitgroeien tot veelplegers door een goede samenwerking tussen scholen en de jeugdhulpverlening.
  • De vaak jonge veelplegers in Haarlem moeten zoveel mogelijk van de straat worden gehaald. Als iemand zijn straf heeft uitgezeten, verdient hij een tweede kans, zodat herhaling zoveel mogelijk wordt voorkomen. De gemeente helpt daarbij onder meer door het geven van uitzicht op werk.
  • Georganiseerde criminaliteit wordt tot slot zo hard mogelijk bestreden door samenwerking tussen politie, handhaving, de belastingdienst en de Fiod.
  • Haarlem wil één van de gemeenten zijn waar wordt geëxperimenteerd met legale wietteelt. Legale wietteelt bestrijdt de georganiseerde criminaliteit en bevordert de volksgezondheid.

Haarlem bereikbaar!

Van en naar Haarlem staan vaak lange files, voor veel mensen een bron van dagelijkse ergernis. Bussen staan in dezelfde files en de treinen zijn overvol. Deze verkeersdrukte moet vooral worden aangepakt door het openbaar vervoer in de metropoolregio Amsterdam sterk te verbeteren, maar ook het wegennet moet worden aangepakt. De fiets moet als het duurzaamste en gezondste vervoersmiddel alle ruimte krijgen en wordt gelukkig steeds populairder.

  • Transferium bij de Ikea waar mensen die een dagje naar Haarlem komen kunnen parkeren met gegarandeerd vervoer naar het centrum.
  • Een onderzoek naar de doorstroming op de Oudeweg, nu hier veel meer verkeer langs gaat sinds het versmallen van de Amsterdamse Vaart.
  • De Velserboog (verbinding randweg A9) moet er zo snel mogelijk komen. Dit vermindert de druk op de Oudeweg.
  • De Vondelweg wordt niet verbreed. Dit kost veel geld, helpt niet met de doorstroom en gaat ten koste van groen.
  • Goed openbaar vervoer kan en moet niet ten koste gaan van de  verkeersveiligheid zoals dat nu met de HOV door de Rijksstraatweg dreigt te gebeuren. Bussen horen niet door de stad te racen. Fijnmazigheid is belangrijk. Het aantal bushaltes wordt daarom niet verminderd.
  • De gemeente moet samen met de Metropoolregio Amsterdam en de provincie zorgen voor een betere openbaar vervoersverbinding met Schiphol en Amsterdam Zuid Oost. Opties zoals het doortrekken van de metro vanaf Amsterdam Sloterdijk naar Haarlem of een light railverbinding met Schiphol moeten worden onderzocht.
  • Haarlem krijgt een permanente aansluiting op het nachtnet van de NS.
  • Er moeten meer fietsenrekken komen bij het station. Fietsen die buiten de rekken staan moeten niet meteen worden afgevoerd naar Cruquius.
  • De subsidie voor buurtfietsenstallingen keert weer terug.
  • Een fietsbrug over de Bolwerken is overbodig, gaat ten koste van openbaar groen en moet er daarom zeker niet komen.

U bent hier